Logo szkoły

39-400 Tarnobrzeg

ul. Kochanowskiego 7

tel: 158223718

Godziny otwarcia przedszkola:

poniedziałek -  piątek od 6:00 do 17:00

https://www.facebook.com/przedszkole2tbg

 

 

 

Plan zajęć logopedycznych dla 5 - 6 latków w roku szkolnym 2021/2022

 

PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH DZIECI 5-6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2021/2022

„Wesoła gimnastyka buzi i języka". Wykorzystanie zabaw logopedycznych do
rozwijania aktywności słownej oraz poprawnego opanowania języka dziecka z szczególnym uwzględnieniem pionizacji języka

 

Cel ogólny
Wspieranie rozwoju mowy buzi i języka tak, aby dzieci osiągnęły:
     · umiejętność sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi  z bliższego i dalszego otoczenia,
     · umiejętność komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych,
Cele szczegółowe
     · wspomaganie rozwoju dziecka,
     · wyrobienie właściwych nawyków mownych jak: oddech, zamykanie ust, przełykanie śliny,
     · usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych i mięśnia okrężnego ust

    Prawidłowa praca nad pionizacją języka

  • tworzenie sytuacji sprzyjających spontanicznemu wypowiadaniu się
  • zachęcanie dziecka do udziału w rozmowie kierowanej, tematycznej,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • przezwyciężanie trudności artykulacyjnych

 

Zabawy logopedyczne będą realizowane będą poprzez

Ćwiczenia oddechowe:

  • wdech nosem, wydech ustami,
  • dmuchanie na "zmarznięte ręce",
  • dmuchanie na własną brodę, na grzywkę,
  • zdmuchiwanie lekkich przedmiotów z dłoni,
  • dmuchanie w np. wycięte z bibuły listki, wiatraczek, kulkę z waty,
  • "Spacer po łące"- dmuchanie i wąchanie kwiatów,
  • "Mecz"- dmuchanie na piłeczkę pingpongową do bramki (zabawa w parach),
  • "Echo"- powtarzanie za nauczycielką sylab: ma, mu, me, mi, my,
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • w pozycji leżącej –wdech nosem, bezdech, wydech ustami, bezdech,
  • w pozycji stojącej –wdech nosem i uniesienie rąk do góry, wydech ustami i opuszczenie rąk w dół,
  • dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą, wywoływanie bąbelków,
  • "Lokomotywa"- oddawanie nadmiaru pary ffffffffffff lub szszszszszszsz, 
  • zabawy w dmuchanie z rurką lub słomką i wodą w szklance,
  • słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając jej powierzchni wydmuchujemy w wodzie „dołek”, 
  • zanurzamy słomkę w wodzie i leciutko dmuchamy, wywołując niewielkie bąbelki, dmuchamy na zmianę: długo – krótko - jak najdłużej,
  • dmuchamy słabo – mocno – bardzo mocno – gotuje się – kipi.

 

Ćwiczenia fonacyjne

  • wypowiadanie samogłosek na wydechu (a-e-i-o-u-y), każdą samogłoskę osobno,
  • ćwiczenia emisyjne na samogłoskach –straż pożarna, policja, pogotowie,
  • powtarzanie kilka razy tą samą głoskę: aaa, uuu, eee,
  • mruczenie na głoskach nosowych: mmm, nnn, ma, mo, mi, mo, mu,
  • naśladowanie szumu wiatru, 
  • przeciąganie pojedynczych samogłosek ustnych na jednym wydechu: zawody, kto dłużej wymówi aaaa, oooo, uuuu, iiii, yyyy,
  • ćwiczenia modulacji: wymawianie samogłosek z przerwami
  • śpiewanie gamy: do, re, mi, fa, sol, la, si, do,
  • śpiewanie piosenek na jednej sylabie,
  • "Echo"- powtarzanie dźwięków za nauczycielką,
  • naśladowanie śmiechu: cha,cha,cha chi, chi, chi che, che, che,
  • wypowiadanie sylab, wyrazów,

 

Ćwiczenia artykulacyjne:

Wargi i policzki:

  • "Minki"– naśladowanie minki wesołej -płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej -podkówka z warg, obrażonej -wargi nadęte,  zdenerwowanej -wargi wąskie,
  • "Całuski"- przesyłanie całusków, wargi wysunięte do przodu, cmokanie,
  • "Rybka" -wysuwanie warg do przodu,
  • Gorąca zupa"– chłodzenie wargami zupy ,
  • "Kotki"– dziecko robi pyszczek (wargi do przodu) i przesuwa pyszczkiem w prawą i w lewą stronę. Kotek ma wąsy i nimi porusza (między wargami dziecko trzyma słomkę). Kot ziewa, oblizuje się itp.,
  • "Masaż warg"- nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej, 
  • "Baloniki"- nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach,  przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł -dziecko palcami uderza w policzki,

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • wdychanie i wydychanie powietrza z językiem wysuniętym z szeroko, otwartych ust,
  • chrapanie na wdechu i wydechu, 
  • kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej,
  • ziewanie z opuszczoną nisko dolną szczęką,
  • sortowanie papierowych figur geometrycznych, przenosząc je za pomocą słomki,
  •  wciąganie powietrza przez słomkę przyłożoną do chusteczki higienicznej, unoszenie przyssanej powietrzem chusteczki higienicznej,

 Zabawy języka:

  • "Kotki"- kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi),
  • "Zmęczony piesek"- dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język ma mocno wysunięty na brodę,
  •  "Sięgnij jak najdalej" -kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w lewą  stronę,
  •  liczenie ząbków,
  • wypychanie językiem prawego i lewego policzka przy zamkniętych ustach,
  • wypychanie językiem górnej i dolnej wargi,
  • "Myjemy ząbki"- język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby  górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu  stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą -powietrze z  jednego policzka przechodzi do drugiego,
  • "Język na defiladzie"- język maszeruje jak żołnierz, na raz -czubek języka na dolną wargę, na dwa -czubek języka do prawego kącika ust, na trzy -czubek  języka na górną wargę ,na cztery -czubek języka do lewego kącika ust,
  •  "Cukierek”- cmokanie językiem,
  • „Konik”- próba kląskania

 

Ćwiczenia słuchowe:

  • dziecko z zamkniętymi oczami rozpoznaje źródło dźwięku,
  • wskazywanie źródła dźwięku i kierunku, z którego dobiega przy zasłoniętych oczach,
  • rozpoznawanie różnych instrumentów muzycznych (bębenek, trójkąt),
  • synteza usłyszanych sylab w wyraz –według stopnia trudności,
  • analiza sylabowa wyrazów -według stopnia trudności,
  • "Co słychać na początku wyrazu"- (wyróżnianie głoski w nagłosie),
  •  rozpoznawanie dźwięków z płyt CD (deszcz, pojazdy, zwierzęta, urządzenia gospodarstwa domowego),
  • wyklaskiwanie sylab-wystukiwanie rytmów za nauczycielką,

 

 

Ćwiczenia pionizacji języka

  • Liczenie językiem górnych ząbków.
  • Malowanie podniebienia językiem.
  • Zdrapywanie czubkiem języka wafelka przyklejonego na wałek dziąsłowy.
  • Próbowanie dotknąć czubkiem języka do nosa.

 

Ćwiczenia na mięsień okrężny ust:

  • Posyłanie jak najmocniejszych całusków.
  • Zabawa w rybkę i naśladowanie jej miny.
  •  Kółeczko z kartonu – tworzymy kółeczko, które przykładamy do ust tak, aby składając się one w ryjek, zmieściły się w otworze.
  •  Naprzemienne wypowiadanie samogłosek U oraz I.

 

 

Opracowała:

mgr Agnieszka Zbyradowska

logopeda