Plan zajęć logopedycznych dla 5 - 6 latków w roku szkolnym 2021/2022
PLAN ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH DZIECI 5-6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
„Wesoła gimnastyka buzi i języka". Wykorzystanie zabaw logopedycznych do
rozwijania aktywności słownej oraz poprawnego opanowania języka dziecka z szczególnym uwzględnieniem pionizacji języka
Cel ogólny
Wspieranie rozwoju mowy buzi i języka tak, aby dzieci osiągnęły:
· umiejętność sprawnego komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi z bliższego i dalszego otoczenia,
· umiejętność komunikowania o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych,
Cele szczegółowe
· wspomaganie rozwoju dziecka,
· wyrobienie właściwych nawyków mownych jak: oddech, zamykanie ust, przełykanie śliny,
· usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych i mięśnia okrężnego ust
Prawidłowa praca nad pionizacją języka
- tworzenie sytuacji sprzyjających spontanicznemu wypowiadaniu się
- zachęcanie dziecka do udziału w rozmowie kierowanej, tematycznej,
- wzbogacanie słownictwa,
- przezwyciężanie trudności artykulacyjnych
Zabawy logopedyczne będą realizowane będą poprzez
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech nosem, wydech ustami,
- dmuchanie na "zmarznięte ręce",
- dmuchanie na własną brodę, na grzywkę,
- zdmuchiwanie lekkich przedmiotów z dłoni,
- dmuchanie w np. wycięte z bibuły listki, wiatraczek, kulkę z waty,
- "Spacer po łące"- dmuchanie i wąchanie kwiatów,
- "Mecz"- dmuchanie na piłeczkę pingpongową do bramki (zabawa w parach),
- "Echo"- powtarzanie za nauczycielką sylab: ma, mu, me, mi, my,
- puszczanie baniek mydlanych,
- w pozycji leżącej –wdech nosem, bezdech, wydech ustami, bezdech,
- w pozycji stojącej –wdech nosem i uniesienie rąk do góry, wydech ustami i opuszczenie rąk w dół,
- dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą, wywoływanie bąbelków,
- "Lokomotywa"- oddawanie nadmiaru pary ffffffffffff lub szszszszszszsz,
- zabawy w dmuchanie z rurką lub słomką i wodą w szklance,
- słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając jej powierzchni wydmuchujemy w wodzie „dołek”,
- zanurzamy słomkę w wodzie i leciutko dmuchamy, wywołując niewielkie bąbelki, dmuchamy na zmianę: długo – krótko - jak najdłużej,
- dmuchamy słabo – mocno – bardzo mocno – gotuje się – kipi.
Ćwiczenia fonacyjne
- wypowiadanie samogłosek na wydechu (a-e-i-o-u-y), każdą samogłoskę osobno,
- ćwiczenia emisyjne na samogłoskach –straż pożarna, policja, pogotowie,
- powtarzanie kilka razy tą samą głoskę: aaa, uuu, eee,
- mruczenie na głoskach nosowych: mmm, nnn, ma, mo, mi, mo, mu,
- naśladowanie szumu wiatru,
- przeciąganie pojedynczych samogłosek ustnych na jednym wydechu: zawody, kto dłużej wymówi aaaa, oooo, uuuu, iiii, yyyy,
- ćwiczenia modulacji: wymawianie samogłosek z przerwami
- śpiewanie gamy: do, re, mi, fa, sol, la, si, do,
- śpiewanie piosenek na jednej sylabie,
- "Echo"- powtarzanie dźwięków za nauczycielką,
- naśladowanie śmiechu: cha,cha,cha chi, chi, chi che, che, che,
- wypowiadanie sylab, wyrazów,
Ćwiczenia artykulacyjne:
Wargi i policzki:
- "Minki"– naśladowanie minki wesołej -płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej -podkówka z warg, obrażonej -wargi nadęte, zdenerwowanej -wargi wąskie,
- "Całuski"- przesyłanie całusków, wargi wysunięte do przodu, cmokanie,
- "Rybka" -wysuwanie warg do przodu,
- Gorąca zupa"– chłodzenie wargami zupy ,
- "Kotki"– dziecko robi pyszczek (wargi do przodu) i przesuwa pyszczkiem w prawą i w lewą stronę. Kotek ma wąsy i nimi porusza (między wargami dziecko trzyma słomkę). Kot ziewa, oblizuje się itp.,
- "Masaż warg"- nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej,
- "Baloniki"- nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł -dziecko palcami uderza w policzki,
Ćwiczenia podniebienia miękkiego:
- wdychanie i wydychanie powietrza z językiem wysuniętym z szeroko, otwartych ust,
- chrapanie na wdechu i wydechu,
- kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej,
- ziewanie z opuszczoną nisko dolną szczęką,
- sortowanie papierowych figur geometrycznych, przenosząc je za pomocą słomki,
- wciąganie powietrza przez słomkę przyłożoną do chusteczki higienicznej, unoszenie przyssanej powietrzem chusteczki higienicznej,
Zabawy języka:
- "Kotki"- kotek pije mleko (szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi),
- "Zmęczony piesek"- dzieci naśladują pieska, który głośno oddycha i język ma mocno wysunięty na brodę,
- "Sięgnij jak najdalej" -kierowanie języka do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę,
- liczenie ząbków,
- wypychanie językiem prawego i lewego policzka przy zamkniętych ustach,
- wypychanie językiem górnej i dolnej wargi,
- "Myjemy ząbki"- język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron. W trakcie zabawy naśladujemy płukanie buzi wodą -powietrze z jednego policzka przechodzi do drugiego,
- "Język na defiladzie"- język maszeruje jak żołnierz, na raz -czubek języka na dolną wargę, na dwa -czubek języka do prawego kącika ust, na trzy -czubek języka na górną wargę ,na cztery -czubek języka do lewego kącika ust,
- "Cukierek”- cmokanie językiem,
- „Konik”- próba kląskania
Ćwiczenia słuchowe:
- dziecko z zamkniętymi oczami rozpoznaje źródło dźwięku,
- wskazywanie źródła dźwięku i kierunku, z którego dobiega przy zasłoniętych oczach,
- rozpoznawanie różnych instrumentów muzycznych (bębenek, trójkąt),
- synteza usłyszanych sylab w wyraz –według stopnia trudności,
- analiza sylabowa wyrazów -według stopnia trudności,
- "Co słychać na początku wyrazu"- (wyróżnianie głoski w nagłosie),
- rozpoznawanie dźwięków z płyt CD (deszcz, pojazdy, zwierzęta, urządzenia gospodarstwa domowego),
- wyklaskiwanie sylab-wystukiwanie rytmów za nauczycielką,
Ćwiczenia pionizacji języka
- Liczenie językiem górnych ząbków.
- Malowanie podniebienia językiem.
- Zdrapywanie czubkiem języka wafelka przyklejonego na wałek dziąsłowy.
- Próbowanie dotknąć czubkiem języka do nosa.
Ćwiczenia na mięsień okrężny ust:
- Posyłanie jak najmocniejszych całusków.
- Zabawa w rybkę i naśladowanie jej miny.
- Kółeczko z kartonu – tworzymy kółeczko, które przykładamy do ust tak, aby składając się one w ryjek, zmieściły się w otworze.
- Naprzemienne wypowiadanie samogłosek U oraz I.
Opracowała:
mgr Agnieszka Zbyradowska
logopeda